DOLAR 8,2364
EURO 10,0327
ALTIN 484,933
BIST 1441,33
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Kars 22°C
Çok Bulutlu

Kul hakkı…

21.01.2021
A+
A-

Korona ile birlikte geçim şartlarının ağırlaşması, gelecek için endişe veriyor.

Genelde geçimin ağırlaştığı dönemler, her türlü suç oranının yoğunlaştığı dönemlerdir.

Halbuki Çanakkale ve Kurtuluş Savaşları dönemimde imparatorluk olarak çok daha ağır şartlar altındaydık ve millet açlığını günah işleyerek değil, imanından kaynaklanan vatan sevgisiyle, merhametiyle, fedakarlıklarıyla, sevap kazanarak gideriyordu.

Köprünün altından çok sular geçti ve bu milletin önemli bir kısmı, bırakınız o zor günleri, normal zamanlarda dahi kul hakkı yemekten imtina etmiyorlar!

Kul hakkı, maddi ve manevi kapsamı itibariyle çok geniş anlamlı bir ifadedir. Her dinde vardır ve her insanın her ortamda kaçınması gereken en ağır günahlardan biridir.

Her türlü hırsızlık, rüşvet, torpil, adam öldürmek, yetim hakkı yemek, yalancılık, iftira, dedikodu, mazlumu ezmek, insanı üzmek, hakaret etmek, durakta sırasını kapmak gibi saymakla bitmeyecek şekilde kul hakkına dahil birçok konular vardır.

Milletin devlet üzerinde hakları olduğu gibi, devletinde millet üzerinde hakları bulunmaktadır.

Dinimizde devlet malından bir hırka dahi çalarsanız, şehit olsanız da cennete gidemiyorsunuz. Çünkü o hırkada milyonlarca insanın hakkı bulunmaktadır.

Kul hakkı, Allah’ın (cc) affetmeyip, affını kulun kendisine bıraktığı bir günahtır. Bu büyük günah yalnızca helalleşme yoluyla affedilir.

Hz. Ömer, halifeliği döneminde paraya ihtiyacı olan bir anda, sahabenin zenginlerinden birini bulur ve borç para ister.

Sahabe halifenin bu haline şaşırır, “bir devlet başkanı olarak neden hazineden değil de benden borç istiyorsun” diye sorar.

Hz. Ömer (ra) sahabeye cevaben, “hazinenin parasında bütün milletin hakkı var. Borcumu ödeyemediğim takdirde her bireyden teker teker nasıl helallik isterim? Ama alacaklım sadece sen olursan seni bulur, hakkını helal etmeni isterim” der.

Kul hakkını yiyen birinin tövbesinin kabul edilmesi için, öncelikle kulun hakkını helal etmesi gerekiyor.

Bunun içinde Müslümanın ölmeden önce yediği kul hakkı varsa, ne yapıp yapıp helallik alması gerekiyor.

Kulun kuldan helallik alması, devletin milletten helallik almasından daha kolay gözüküyor.

Herkes hakkını helal eder mi?

ETİKETLER:
YORUMLAR